53ο Φεστιβάλ Ολύμπου | Πραγματοποιήθηκε το εργαστήριο πολυφωνικής μουσικής με τον Γιάννη Αδαμίδη

7

Οι δράσεις αγωγής στις τέχνες «Λόγου και Τέχνης «παίδευσις» στο πλαίσιο του 53ου Φεστιβάλ Ολύμπου είχαν φέτος μια εξαιρετική εναρκτήρια εκδήλωση. Την Τετάρτη 17 Ιουλίου 2024 ο Δρ Γιάννης Αδαμίδης, ο γνωστός και καταξιωμένος μουσικός της πόλης μας (κι όχι μόνο), εμψύχωσε το προγραμματισμένο εργαστήριο πολυφωνικής μουσικής, στο σχολικό κτίριο της Ελληνικής Ευαγγελικής Εκκλησίας της Κατερίνης.

Ο Γιάννης Αδαμίδης, αρχικά, αναφέρθηκε σε θεωρητικά ζητήματα σχετικά με την εξέλιξη της πολυφωνικής μουσικής από την εποχή της μονοφωνίας μέχρι την κορύφωση της ιστορικής της πορείας τον 16o αιώνα με τις μουσικές συνθέσεις του Ιταλού Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525/1526-1594) και τη σχηματοποίησή της σε δύο βασικές μουσικές μορφές, το μοτέτο (θρησκευτική σύνθεση) και το μαδριγάλι (ερωτικό τραγούδι).

Ακολούθησε το πρακτικό μέρος στο οποίο ο Γιάννης Αδαμίδης παρουσίασε βασικές ασκήσεις ορθοφωνίας και τραγουδιού με τη σωστή τοποθέτηση του ήχου στο φυσικά αντηχεία του κεφαλιού και την κατάλληλη χρήση της διαφραγματικής αναπνοής.

Επίσης ακολούθησαν πολλές πρακτικές ασκήσεις με μουσικούς «κανόνες» που βασίζονται στη μίμηση μιας αρχικής μελωδίας από δύο ή τρεις φωνές και άλλα απλά πολυφωνικά τραγούδια.

Στη συνέχεια οι συμμετέχουσες/ντες επισκέφθηκαν το παράπλευρο ιστορικό κτίριο της Ευαγγελικής Εκκλησίας, όπου ο Γιάννης Αδαμίδης παρουσίασε το «Εκκλησιαστικό Όργανο», το οποίο κατασκευάστηκε στη Γερμανία το 1980 και είναι το δεύτερο μεγαλύτερο στην Ελλάδα μετά το αντίστοιχο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών. Παρουσιάστηκε η ιστορική εξέλιξη του «Οργάνου» από την αρχαία εποχή και την ανακάλυψή του από τον Κτησίβιο τον Αλεξανδρέα τον 3ο αι. π.Χ., μέχρι την τελειοποίησή του στην εποχή της Αναγέννησης. Στη συνέχεια επεξηγήθηκε ο βασικός τρόπος λειτουργίας και παραγωγής ήχου του «Οργάνου», το οποίο ανήκει στην κατηγορία των αερόφωνων πληκτροφόρων μουσικών οργάνων. Το «Όργανο»  λειτουργεί με αέρα, ο οποίος διοχετεύεται σε αυλούς διαφορετικού μήκους και διατομής.

Οι αυλοί παράγουν τον μουσικό ήχο, ο οποίος μπορεί να λάβει διαφορετικές χροιές μέσω ειδικών εμβόλων των λεγόμενων ρεγκίστρων, που βρίσκονται πάνω από το σύστημα των πλήκτρων (κλαβιέ). Ο Γιάννης Αδαμίδης στη συνέχεια έπαιξε, με τη  δεξιοτεχνία που τον διακρίνει, χαρακτηριστικές μουσικές συνθέσεις στο εντυπωσιακό «Όργανο».

Το εργαστήριο πολυφωνικής μουσικής παρακολούθησαν νέοι και νέες του Εργαστηρίου Πολυτροπικών Δραστηριοτήτων του ΟΡ.ΦΕ.Ο. αλλά και άλλοι/ες νέοι/ες που δήλωσαν συμμετοχή.

Στην αρχή του σεμιναρίου καλωσόρισε τις/τους συμμετέχουσες/ντες ο Ποιμένας της Ευαγγελικής Εκκλησίας Κατερίνης Αιδέσιμος Νικόλαος Σταμούλης, ο οποίος αναφέρθηκε στην ιστορία της κοινότητας και στο κοινωνικό και θρησκευτικό της έργο.

Στο σεμινάριο συμμετείχαν, επίσης, η κ. Μαργαρίτα Αμανατίδου Υπεύθυνη Σχολικών Δραστηριοτήτων Δ/νσης Π.Ε. Πιερίας και η κ. Ελένη Σαμοκοβλή καθηγήτρια μουσικής του Μουσικού Σχολείου Κατερίνης.

Εκ μέρους του Οργανισμού Φεστιβάλ Ολύμπου ο κ. Νικόλαος Γραίκος ευχαρίστησε τον Ποιμένα της Ευαγγελικής Εκκλησίας για τη διάθεση του χώρου διεξαγωγής του σεμιναρίου και φυσικά τον αειθαλή και πάντα γενναιόδωρο μουσικό Γιάννη Αδαμίδη για την οργάνωση του εργαστηρίου.

Τα βιωματικά εργαστήρια του φετινού 53ου Φεστιβάλ Ολύμπου συνεχίζονται την προσεχή βδομάδα με άλλες δύο πολύ ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις. Την Τετάρτη 24 Ιουλίου 2024 η Μάρθα Κατσαρίδου, επίκουρη καθηγήτρια στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και ο Koldo Vío, σκηνοθέτης – θεατροπαιδαγωγός θα εμψυχώσουν το εργαστήριο «Διερευνώντας συγκρουσιακές καταστάσεις των νέων μέσα από τεχνικές του Θεάτρου του Καταπιεσμένου» και την Παρασκευή 26 Ιουλίου 2024 ο Mike Rafail multidisciplinary designer το «Εργαστήριο οπτικής επικοινωνίας».

Για τις δύο αυτές δράσεις της ενότητας «Λόγου και Τέχνης παίδευσις» του Φεστιβάλ οι ενδιαφερόμενες/οι θα ενημερωθούν αναλυτικότερα με νέο Δελτίο Τύπου.